ARHIV 2022  /  2021  /  2020  /  2019  /  2018

Sledenje uporabniku mobilnega telefona?

Posledice epidemije vplivajo na pravico do zasebnosti

V medijih se zastavlja vprašanje glede sledenja uporabnika mobilnega telefona, ki mu je bil odrejen ukrep omejitve gibanja, zaradi suma okužbe s koronavirusom. Dosedaj je bilo namreč mogoče slediti uporabniku mobilnega telefona zgolj z odredbo sodišča. Na ta način se je tudi zagotavljajo varstvo temeljnih človekovih pravic posameznika, saj gre pri tem nedvomno za velik poseg v pravico do zasebnosti. V luči sedanjih razmer, kjer se povsod po svetu koronavirus nezadržno širi, se postavlja vprašanje, kako širjenje učinkovito zajeziti. In eden od možnih načinov je tudi spremljanje osebe, ki ji je bila odrejena samoizolacija s pomočjo modernih tehnologij. Tako Google, Facebook in ostali tehnološki velikani, že pristopajo k projektu razvijanja učinkovitih apkikacij za sledenje lokacij, kjer bi se gibal uporabnik mobilnega telefona. Prav tako se voditelji številnih držav (držav, ki imajo večstoletno demokratično tradicijo, kot npr. Švica, Nemčija itd.) nagibajo k tovrstnim rešitvam, ki bi omogočile zagotavljanje ustreznega nadzora. A obenem nekatere institucije, kot npr. Informacijski pooblaščenec, opozarjajo, da gre za precejšnje posege v zasebnost, pri čemer bi se o posamezniku zbiral širok nabor osebnih podatkov, ki bi jih lahko državni organi uporabili tudi v morebitnih drugih postopkih zoper posameznika. Le-to bi lahko pripeljejo v situacijo, ko bi država bedela noč in dan nad posameznikom in bi to pomenilo absolutni nadzor nad državljani, ki je sicer bolj, kot za demokratični sistem, značilen za avtoritarne režime. Zato bi ob možnosti učinkovitega nadzora nad posameznikom, veljajo razmisliti tudi o določenih varovalkah, ki bi posameznika vseeno varovale pred absolutnim posegom države v njegovo zasebnost. Nenazadnje pravico do zasebnosti zagotavlja tudi Ustava RS. Vsekakor pa bo potrebno (pre)tehtati med učinkovitostjo zajezitve in preprečevanjem širjenja virusa na eni strani in posegi v zasebnost posameznika na drugi strani, ter najti sorazmerne rešitve, ki bi bile v duhu demokratične in pravne države.